neděle 26. dubna 2015

Konečně zapršelo! (a trochu o anglických zahradách...)

Před několika lety jsem si neuměla představit, že budu tak netrpělivě vyhlížet déšť a že se budu radovat z toho, když se obloha konečně rozhodne vypustit trochu vody. "Normální" lidé si většinou přejí hezké počasí. Pokud však vlastníte kus země, kde se snažíte vypěstovat něco pro potěchu oka, či ukojení hladu, po delším suchu neustále kontrolujete hloubku proschnutí půdy, rozbíjíte motykou ztvrdlou zem a začínáte si šeptat domorodá zaklínadla na přivolání deště.

Found on fatinia.tumblr.com
Jistě, v našich zeměpisných šířkách není nouze o vodu, kterou lze zalévat, řeknete si...Ovšem obě naše čerpadla do studny se po zimě rozhodla, že se svorně rozbijí, a přesto, že jsem neúnavně nosila konve domů a natáčela vodu ve dřezu i ve vaně, sotva jsem jakž takž dokončila zalévání na jedné straně zahrady, druhá už začala vysychat.

Včera se tedy vyplnil můj dlouhodobý sen a konečně zapršela tak, že se zahrada alespoň trochu zalila...Můj muž navíc zajel koupit nové čerpadlo (vyvedené v krásné zelené barvě, což se mi jeví jako lehce zbytečné, když ji po ponoření do studny už nemůžete obdivovat), takže to vypadá, že vody bude dost.

Ještě by se mi tedy hodila blízkost Golfského proudu, který už delší dobu závidím obyvatelům Velké Británie. V Anglii sice víc prší, ale zimy jsou zase teplejší a tato kombinace dává vzniknout nádherným anglickým zahradám, které se vyskytují na velkých panstvích stejně jako u mrňavých venkovských domků. Pořád se snažím si připomínat, že velikosti rostlin a bohatosti květů se v našich středoevropských podmínkách nedosahuje tak snadno, jako na britských ostrovech, abych nebyla zklamaná, pokud výsledek mojí práce na zahradě nevypadá jako na obrázku z britského časopisu o zahradničení.

Found on mydesignchic.com
Found on natashasolomons.com
Found on tuinieren.nl
Jenže před pár dny jsem objevila v českém časopise o zahradničení článek o Britce Libby, která se zamilovala do Čecha a přestěhovala se do našich končin (pro zvědavce časopis Flóra na zahradě, květen 2012). A protože se jí (pochopitelně:-) stýskalo po anglických zahradách, vytvořila si jednu takovou na jižní Moravě. A podle fotografií se jí to beze zbytku povedlo! Tohle mě zase nakoplo a opět promýšlím, jak vytvořit zahradu plnou květin, zeleně, tajemných zákoutí a drobných staveb porostlých popínavkami. 

Found on funkyjunkinteriors.net
Pro další období se budu více řídit radami, které Libby v článku uvádí, třeba vysazovat skupinky rostlin nejméně po třech, kombinovat zdánlivě neslučitelné a tam, kde není půda, umisťovat skupiny květináčů s dalšími rostlinami. S postupujícím jarem, vylézající zelení a zvyšujícím se počtem nákupů v zahradnických centrech ve mně posiluje optimismus, že bych se svému ideálu mohla někdy přiblížit. Uvidíme za pár měsíců...:-)

God save english gardens!
Tereza

Žádné komentáře:

Okomentovat