středa 11. února 2015

Něco od srdce: Smažená srdíčka


Svátek sv. Valentýna mě nijak netankuje. Na druhou stranu není během roku mnoho příležitostí, kdy bychom mohli legálně popíchnout svou drahou polovičku k troše pozornosti směrem k nám, případně k přihození drobného daru.

Našeho prvního "Valentýna" jsme s mužem strávili na běžkách na Šumavě, kde jsme pobývali pár dní ještě s několika kamarády. Vzpomínám si, že jsme jeli vedle sebe upravenou stopou a navzájem se ujišťovali, že tenhle svátek je blbost a že jeden po druhém nebudeme teď ani v případné budoucnosti vyžadovat romantické výlevy.

Platí to tak dodnes, i když před dvěma lety se stalo něco, co už budu mít se svátkem zamilovaných vždycky spojené. Třináctého února se nám narodila druhá dcera a já jsem sv. Valentýna strávila na pooperačním pokoji v ne příliš uspokojivém stavu, protože se naší druhorozené nechtělo ven stejně, jako té první.

Jak se sluší a patří, manžel mi přinesl do porodnice květiny, to by nebylo ještě tak neobvyklé. Jenže mi je přinesl i za rok 14. února, přestože jsem to neočekávala, natož abych ho k tomu donutila. Byla jsem příkladně a upřímně dojatá.

Přestože tedy sv. Valentýna nijak neprožívám, tvar srdce a jeho symboliku mám ráda. Obzvlášť, když může být takové srdce jedlé, sladké a křupavé. Postup vytvoření smažených srdíček se řídí receptem na tzv. boží milosti. Tyhle tenké kousky těsta osmažené ve vyšší vrstvě tuku a obalené v moučkovém cukru také prý často dělávala moje babička ("Poděbradská", ta od maminky). Moje máma nám je však nikdy doma neudělala. Když jsem pátrala po receptu, v běžných novějších kuchařkách jsem ho neobjevila. Narazila jsem na něj až před pár lety, když jsem si z pozůstalosti po pratetě ukořistila výbornou kuchařskou knihu z roku 1957 Naše kuchařka. O téhle "kuchařské příručce pro zemědělskou ženu" ještě určitě budu psát, protože jsem se do ní zamilovala. 

Jak na to:

Suroviny na přípravu těsta jsou velmi jednoduché: 
25 dkg hladké mouky, 5 dkg tuku, 5 dkg cukru, 2 žloutky, 2 lžíce mléka, 2 lžíce vína (nemusí být)

Z uvedených surovin zpracujeme těsto. Já jsem člověk líný a nikdy mě nebavila zdlouhavější příprava těsta, zvlášť křehkého. Pak jsem naštěstí okoukala urychlující trik, jak připravit perfektně promíchané těsto tohoto typu, aniž by se ho člověk musel dotknout rukou. Do nožového mixéru nasypeme mouku, cukr a tuk a mixujeme, až se vytvoří jemná drobenka. Poté přidáme tekutinu (v tomto případě žloutky, mléko, případně bílé víno) a mixujeme dál, tentokrát spíš metodou pulzů - chvilku mixovat a zastavit. Po pár pulzech se vytvoří nádherné těsto, do kterého můžeme podle potřeby na vále ještě přidat trochu mouky. Protože jsme se ho během přípravy nedotýkali, není příliš rozměklé a dobře se s ním pracuje.

K surovinám v původním receptu se vyplatí přidat ještě dvě ingredience navíc: trochu jemně nastrouhané citronové kůry (i malé množství krásně provoní každé těsto) a pár kapek pravého českého tuzemáku. Ten dodá další chuťový rozměr a alkohol v těstě by měl navíc zabránit tomu, aby se v případě smažení příliš "nacucalo" tukem.

V originálním receptu se tvary vykrajují rádýlkem. Zamilovaná úprava spočívá jednoduše v tom, že vykrájíte srdíčka z plátu těsta příslušným tvořítkem. Je to sice zdlouhavější a pracnější, ale výsledek stojí zato:-)




Tvary vhazujte do poměrně dost rozpáleného oleje, který by měl být alespoň v třícentimetrové vrstvě. Srdíčka pak mají možnost vyplavat na povrch a krásně se nafouknout. Jakmile na spodní straně zrůžoví, obrátíme je dvěma vidličkami na druhou stranu a dosmažíme. Vše probíhá poměrně rychle, těsto se snadno připálí, naopak při nižší teplotě se nenafoukne a pojme příliš mnoho tuku. 



Usmažená srdíčka pořádně "otřeste" od oleje a ještě je na chvíli umístěte na talíř vyložený papírovými ubrousky, aby se zbavila co nejvíce mastnoty. Ještě teplá je obaluje v moučkovém cukru, případně v cukru smíchaném se skořicí. Pro méně sladkou variantu je možné srdíčka jen lehce posypat moučkovým cukrem v sítku nebo cukr úplně vynechat,  těsto je samo o sobě mírně sladké. 




Z uvedeného množství vyrobíte slušnou hromadu, i tak se však může stát, že díky neustálému ochutnávání bude druhý den pryč. Tento recept proto není vhodný pro nás všechny, kteří jsme se po Novém roce opět rozhodli hubnout:-)


Photo © Inthenook

Ať už sv. Valentýna slavíte nebo ne, přeji vám DOBROU CHUŤ!



1 komentář:

  1. Já dělám ty své pomocí kvásku z kvasnic. Ale těsto je mnohem řidší a tak udělat srdíčka je problém. Nejednodušší jsou kuličky a válečky. Případně šišojdy. Ty mi jdou nejlépe.Táta.

    OdpovědětVymazat