pátek 27. února 2015

Předjarní rašení

Ještě nikdy se mi snad nepodařilo vyrazit 4. prosince do luhů a hájů a přinést třešňové větvičky, aby v teple a vodě na Štědrý den rozkvetly. Tento rok mi to dokonce přišlo nepatřičné, když na začátku prosince byly jiřiny a okrasné tabáky na zahradě téměř v plném květu a dozrávaly další maliny.

 V lednu už mě ale zase začnou svrbět prsty, vytahuju časopisy a knihy o zahradě a hlavou mi běží plány, co zas kde na jaře rozryju. Stýská se mi po husté zeleni a barvách, které v teplejší části roku zdobí mou zahradu a mám potřebu přinést něco k zelenání i domů. Občas zakoupím, nebo od někoho obdržím pokojovou rostlinu, ale protože jsem vrah citlivé domácí flóry, vydrží u mě jen ty nejodolnější.

Jednou z takových pokojovek je třeba trochu přehlížená kalanchoe neboli kolopejka, která má tučné listy, krásnou zelenou barvu a hlavně nádherně opakovaně kvete roztomilými, různě barevnými kvítky, většinou v odstínech růžové.



Moje je zrovna ve stavu po odkvětu a po ostříhání hned nasazuje nová poupátka. Je to vděčná, skoro nezničitelná kytička, která navíc stojí pár korun.

Když v zimě zatím nic neraší, pomáhám rašit přírodě sama. Klasickou naklíčenou řeřichu sypu na chleba s máslem, nebo do salátu. Vtipné je rašení vrchních částí kořenové petržele, namočených do tenké vrstvy vody. Za pár dní máte čerstvou kadeřavou petrželku do polévky, navíc za použití něčeho, co byste normálně při čištění zeleniny vyhodili.



Skvělá na domácí rašení je kroucená vrba, která sice není k jídlu, ale vypouští svěže zelené lístky a větvičky a navíc pouští kořeny, takže je pak možné, když se trochu oteplí, ji rovnou zasadit na zahradu. Kroucená vrba je skvělá na spoustu věcí, snadno zakořeňuje a rychle roste, takže za pár let vytvoří slušný strom, pod kterým můžete v létě relaxovat. Díky svým charakteristickým povislým krouceným větvičkám je zdobná i v zimě a dají se z ní tvořit krásné dekorace do vázy, nebo plést základy věnců.


Letos v zimě však nemusím tak dlouho čekat na rašení venku, protože díky teplotám nad nulou se už v únoru derou některé rostlinky na světlo.


Hladkolistá petrželka mi víceméně roste celou zimu, a když ji občas skolil mráz, za pár dní se vzpamatovala.


Zimu přežívá i dobromysl, a když je tepleji, vyhazuje další lístky. Letos si ji chci zasadit i k terase, abychom mohli pozorovat motýly, kterými je kvetoucí oregánový keřík v létě doslova obsypaný.


Ozývá se už i pažitka, těším se na tvarohovou pomazánku s jejími štiplavými výhonky a na nádherné fialové střapaté květy. 


Mezi mateřídouškou citrónovou si razí cestu planý rozrazil a na sluníčku už dokonce kvete.


Mnohokvěté malé narcisky začaly vyrážet už v prosinci.


Tady budou brzo kvést světle fialové šafrány...

Photo © Inthenook

A na světlo se už derou i růžové plamenky, další vděčná a snadno pěstovatelná kytička venkovských zahrad. Po bývalých majitelích mi zbyly plamenky v několika barvách, které stále rozsazuji, a krásně rozzáří každý kout zahrady.

Krásné předjaří,
Tereza





Žádné komentáře:

Okomentovat